Mijn eerste dagen als Bakra - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Gemeren - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen als Bakra - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jiska Gemeren - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen als Bakra

Door: Jiska

Blijf op de hoogte en volg Jiska

06 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Daar zat ik dan; toch echt in het vliegtuig naar Suriname voor vier maanden. Vier maanden les geven op een mulo. Hoe zal dat gaan? Hoe wordt er precies les gegeven in Suriname? Zou het Surinaams-Nederlands erg verschillen van ons Nederlands? De methode die zij gebruiken kon ik in Nederland in ieder geval niet meer krijgen. Maar goed, daar zat ik dus. In afwachting.

De vlucht ging prima. Lekker vlot, behalve dat we net in een heel spannend moment van een film ineens ontzettende turbulentie kregen en eventjes naar beneden zakte… Mijn stempel gekregen, tassen gepakt en naar de aankomsthal. Ja hoor, het eerste mannetje heeft al een bordje met mijn naam in zijn hand! In het busje kon ik heerlijk genieten van de nieuwe omgeving waar ik de komende tijd in zal vertoeven. Heerlijk weer, mooie natuur, geweldige huizen en een prima sfeertje! Als ik aankom bij mijn studentenhuis, komt mijn huisbazin/buurvrouw Joyce mij tegemoet om mijn nieuwe kamer te wijzen. Wat een luxe. Het ziet er super mooi en schoon uit en ik heb zelfs een eigen tv en draadloos internet. (Alleen een beetje jammer dat mijn computer geen draadloos internet heeft!) Wie is hier nou minder ontwikkeld?? Toen mijn huisgenootjes thuis kwamen namen ze mij meteen onder de hoede. ’s Avonds lekker nog een drankje buiten in de tuin gedaan en de volgende dag naar het zwembad en uiteten met nog een aantal meiden! Het vakantiegevoel kwam helemaal in mij naar boven!

Maar hoewel ik toch een heerlijk vakantiegevoel heb, het wordt toch echt elke dag om kwart over zes opstaan. Iets na zevenen zit ik op mijn fietsje naar school. Heerlijk door de chaos, de zon en het gestaar en gefluit! Deze week heeft de school gelukkig repetitieweek. Ik heb dus een beetje om te wennen. Ik heb mijn boeken gekregen, schriftjes, twee pennen en kaftpapier! Jaja, ik mag mijn boeken weer gaan kaften! Er is een lerarenkamer en de kamer van de directrice. Alles staat altijd open en iedereen loopt in en uit. De eerste dag moest ik al drie keer bij de directrice komen: ‘Kom even!’, wordt er gezegd en ze loopt naar haar kamer. Elke keer weer dacht ik: ‘Wat doe ik fout??’ Maar inmiddels wen ik er al een beetje aan. Alles gaat hier in de gebiedende wijs. De directrice had gewoon de tijd om alles goed met mij door te spreken. Ze hebben mijn opdrachtenboek van de Hogeschool goed gelezen, want ze praat al in de termen van het werkplekleren! Ik krijg een tweede klas en mag veel lessen geven bij de eindexamenklassen. De tweede klas moet ik overnemen van een overspannen docent. Het schijnt de drukste klas te zijn. Dat wordt een echte uitdaging!

Vandaag heb ik bij twee proefwerken gesurveilleerd. Eigenlijk zijn ook alle leerlingen over de hele wereld hetzelfde. Stiekem afkijken, praten, eten, bellen! En aangezien de overspannen docent waarmee ik surveileerde lag te slapen, probeerde de leerlingen nogal wat uit!

Straks heb ik mijn eerste salsales al! Ik ben benieuwd hoe erg ik mijzelf voor schut ga zetten...

Ik ga nog even de vakantieganger uithangen ;-). Nog heel erg bedankt voor al jullie afscheidscadeautjes. Uiteindelijk heb ik alles mee kunnen nemen, met slechts 1,6 kilo overgewicht!

xx Jiska

  • 06 Februari 2007 - 20:00

    Olga:

    Hee Jis,

    Wat fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen! Ben best een beetje jaloers op het lekkere weer en het vakantiegevoel. Geniet ze!!
    Dikke kus, Ol

  • 06 Februari 2007 - 20:17

    Geerke:

    Leuk wat van je te horen voordat ik vertrek! Knuf!

  • 06 Februari 2007 - 20:38

    Caro:

    Hey Jiska,

    Super dat je goed bent aangekomen!! Hang ook maar lekker de vakantieganger uit, want dat heb je meer dan verdiend. Toch ben ik wel een beetje jaloers, zat ik vandaag in die suffe rokersruimte, want ja het was weer dinsdag, dus tijd voor de HU. Meestal belde jij dan op of ik er ook was en of we koffie gingen drinken.. en nu.. van ellende ben ik maar weggegaan, het was erg saai!!

    Ik wens je superveel plezier, zowel op de school als in de omgeving!!

    Tot mails,

    Kus Caro

  • 06 Februari 2007 - 21:15

    Maarten:

    Hey Jis,

    Goed om te lezen dat je een goede reis hebt gehad en dat je gelijk op bent genomen in je nieuwe huis.

    Hoe warm is het daar nu? Ik zie je al helemaal zitten op een strand met een coctail in de hand.

    xxx

  • 06 Februari 2007 - 22:11

    Marieke En Ronald:

    Wat een geweldig leven daar. Werken en een vacatiegevoel tegelijk!!! Fijn dat je daar goed ontvangen bent en dat men de opdracht serieus neemt. Niet dat we daar aan twijfelden, maar het is altijd weer leuk om te lezen dat het ook gaat zoals het gaan moet. Doe iedereen de groeten van ons.
    Liefs, Marieke en Ronald.

  • 07 Februari 2007 - 00:54

    Wufje:

    heeeee lieve dame,

    leuk verhaal, ik ben blij dat de eerste dagen goed zijn verlopen.

    alsnog een dikke knuffel.

    hier was internet helemaal van slag dat jij er niet meer bent *grin*

  • 07 Februari 2007 - 09:47

    Janne:

    Hee lieve Jis,
    Je bent daar zo te lezen al helemaal opgenomen in het Surinaamse. Spannend, die drukke klas. Kijk je uit dat je zelf niet overspannen wordt;) Geniet ervan!

    Liefs Janne

  • 07 Februari 2007 - 10:41

    Sophia:

    Hee jis! Klinkt al helemaal geintegreerd :). Goed te horen dat het zo'n fijn begin is. Dat is het halve werk lijkt me zo.
    kus!

  • 07 Februari 2007 - 12:45

    Jannes:

    écht leuk jis,
    om te vernemen. Volgens mij ga je daar driedubbeldik een toptijd tegemoet. En dat is mooi zo.
    groeten van hier
    jzshm

  • 07 Februari 2007 - 13:29

    Pauline:

    Hey Jiska!
    Het avontuur kan beginnen! Heel veel succes en plezier gewenst!
    Groetjes Pauline

  • 07 Februari 2007 - 15:22

    Noor:

    hi Jis,

    klinkt weer heerlijk! ik ben echt, echt jaloers! Hier is het koud-eindelijk winter met natte sneeuw en een bevroren zadel 's ochtends vroeg!
    Geniet ervan en swingen met die heupjes vanmiddag!
    kus
    Noor

  • 07 Februari 2007 - 19:50

    Innocent:

    Hey!
    Leuk te horen dat goed gekomen bent! Wacht nog een paar dagen dan alles wordt fijn.
    Hou vast! Kus
    Inno

  • 07 Februari 2007 - 19:50

    Elvira En Bas:

    Ha die Jis,

    Heerlijk zo'n vakantiegevoel! Ik hoop dat het werken ook zo voor je gaat/blijft voelen!
    En wij maar krabben elke ochtend...
    Lekker drillen he, die koters van klas 2! xx

  • 07 Februari 2007 - 20:01

    Rosa :

    Hey Jiska, jammer dat ik geen afscheid van je heb kunnen nemen! Waar woon je precies? En op welke school geef je les? Veel plezier.. enne drink een flesje parbobier op mij als je op het leidseplein bent! Dikke kus Rosa

  • 08 Februari 2007 - 00:53

    Koen:

    ik ben wel jaloers, hier is het namelijk kut weer. Heel veel plezier en succes meid.

    xxx Koen

  • 08 Februari 2007 - 07:09

    Miriam:

    Verdorie Jis, helemaal niet bij stil gestaan dat jij ook je biezen ging pakken en weg zou gaan. Ben dan ook zeer benieuwd naar jouw avonturen. Hopelijk wordt het een bijzondere en leerzame tijd. Suranima moet namelijk ook echt geweldig zijn. Volgens mij wel veel Nederlanders daar. Geniet ervan en houdt ze maar goed onder de duim die doerakken.

  • 09 Februari 2007 - 07:40

    Stef :

    lieve jis
    klinkt goed allemaal!!!geniet ervan.
    Hier in india is ook alles super alleen wat een chaos dat verkeer . we staan soms 10 min te wachten voordat we over durven te steken.haha xxx

  • 10 Februari 2007 - 02:01

    Bayard:

    hey meissie,

    alles goed tussen al die kleine negertjes daar?? ben net trug van hardcore feessie, ken nie slape... veel plezier daar, laat af en toe ff iets horen zoals nu!!!

    kus bayard

  • 12 Februari 2007 - 11:43

    Gerrit En Anneke:

    Lieve Jiska,
    Leuk om je te volgen via deze site.Het ziet er allemaal goed en gezellig uit.Gisteravond gezellig gegeten met Ronald en Marieke.Stukje Utrechtpad ging niet door vanwege het slechte weer.We wensen je een hele fijne tijd toe en we blijven je volgen.Je krijgt ook de hartelijke groeten van Sebastiaan en Christon.

    Groet Gerrit en Anneke

  • 13 Februari 2007 - 09:39

    Bart:

    Hey jis!!

    Goed te horen dat de eerste dingen van je avontuur (reis, huis, nieuwe mensen) goed zijn verlopen! Dat is toch altijd maar afwachten.

    Ga ervoor daar en houd die kleintjes onder je duim!

    xx bart

  • 14 Februari 2007 - 20:39

    Harry En Henny:

    Hallo Jiska,
    Wat zien de fotos er gezellig uit,geniet veel van alles, het terrasje lijkt ons wel leuk nu het hier als maar regent.Groetjes van henny en harry

  • 23 Februari 2007 - 18:46

    Ronald:

    Hallo Jis,
    het wordt wel tijd voor een nieuwe tekst! Of is daar niets te beleven?
    Liefs, Ronald.

  • 24 Februari 2007 - 20:07

    Inge:

    Ha Jiska,

    Dat klinkt goed allemaal. Ik heb hier mijn eigen kleintjes om onder de dium te houden. Al zou ik dat liever daar doen waar het weer lekker is. Succes en laat je niet kisten.

    Groetjes, Inge

    PS Tennis mist je wel;-)

  • 09 April 2007 - 20:41

    Henny En Harry:

    Jiska Van Harte Gefeliciteerd Met Je Verjaardag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiska

Op 3 februari vertrek in naar Suriname om daar mijn LIO (eindstage) als Lerares Nederlands te lopen. Ik ga lesgeven op een MULO in Paramaribo en wanneer ik tijd heb natuurlijk zoveel mogelijk van het land bekijken! Ik hoop dat jullie allemaal kunnen genieten van mijn verhalen en hoop jullie weer te zien na 25 mei!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 10489

Voorgaande reizen:

03 Februari 2007 - 25 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: